A boy named Hiroshi…
Διασταυρώνοντας διάφορες πηγές για τη ζωή και το έργο του, το πρώτο πράγμα που αναγνωρίζεις πάνω του είναι η σκληράδα. Μια ξεροκέφαλη πολλές φορές σκληράδα, γεμάτη εγωισμό. Είναι ο άνθρωπος που για να αναλάβει το 1949 την εταιρεία από τα χέρια του ετοιμοθάνατου παππού του, μόλις στα 21 του χρόνια, απαίτησε να απολυθούν από αυτήν όλοι οι συγγενείς του. Γεγονός που οδήγησε τον ξάδερφο του στην πόρτα της εξόδου.
Τον πατέρα του δεν τον ξαναείδε ποτέ. Λέγεται μάλιστα πως όταν επιχείρησε κάποια στιγμή μετά απο χρόνια να έρθει σε επαφή μαζί του, ο Yamauchi αρνήθηκε, θεωρώντας ασυγχώρητη τη συμπεριφορά του, που είχε φέρει ασέβεια και ντροπή στην οικογένεια. Δυστυχώς γι’ αυτόν, κατάλαβε το λάθος του όταν ήταν πλέον αργά.
Game Over Video Games. Continue? 9…8…7…
Την ίδια ξεροκεφαλιά και σκληράδα βεβαίως εμφανίζει και σαν πρόεδρος της Nintendo. Άλλες φορές για καλό και άλλες για κακό. Το ενδιαφέρον με τον Yamauchi ήταν πως λειτουργούσε πάντα με το ένστικτο. Ανήκει σε αυτήν την παλιά κοπή αυτοδημιούργητων επιχειρηματιών, χωρίς πτυχία –διέκοψε την νομική άρον άρον για να αναλάβει την Nintendo-, τίτλους και ιδιαίτερη τεχνογνωσία, που η ηγετική φυσιογνωμία τους, όμως, επισκίαζε τα πάντα.
Όταν ήρθε η ώρα να γίνει το άνοιγμα προς την αγορά της Αμερικής, τα αρνητικά σχόλια ήταν σχεδόν καθολικά. Μάλιστα, λέγεται πως ένας από τους μανατζερ πωλήσεων που είδαν το παιχνίδι, αποφάσισε να... αλλάξει επάγγελμα. Ο Yamauchi όμως είχε ήδη πάρει την απόφαση του. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Η επιρροή του σε όλους τους τομείς εντός της Nintendo ήταν τεράστια. “Ζούσαμε για τους επαίνους του” αναφέρει χαρακτηριστικά ένας μηχανικός, την εποχή που ακόμα η εταιρεία ήταν κατασκευάστρια παιχνιδιών και τραπουλών. Ο Yamauchi δεν ήταν δημιουργός, ήταν ένας πανούργος ενορχηστρωτής. Και ο άνθρωπος που έπαιρνε όλες τις αποφάσεις.
Έξι μήνες μετά την κυκλοφορία του Famicom στην Ιαπωνία, η κονσόλα παρουσίασε σοβαρά προβλήματα που την “πάγωναν” ολοκληρωτικά σε ορισμένα παιχνίδια. Παρά τις συμβουλές των “γύρω του” για συντηρητική προσέγγιση του προβλήματος, ο Yamauchi διέταξε να επιστραφούν όλες οι κονσόλες από τις αποθήκες και τα μαγαζιά, πίσω για επισκευή. Η κίνηση του κόστισε εκατομμύρια, αλλά δεν έπληξε την εικόνα του Famicom που συνέχισε την ξέφρενη πορεία του. Με τον ίδιο ορμητικό τρόπο, εν πολλοίς, έσωσε και την υπό κατάρρευση βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών στην Αμερική το 1985. Οι καταστηματάρχες δεν ήθελαν ούτε να ακούσουν για μια νέα κονσόλα, πόσω μάλλον από μια μικρή ιαπωνική εταιρεία, που το μόνο που είχε να επιδείξει ως επιτυχία στη δυτική αγορά ήταν το Donkey Kong.
Παρά τις “κασσάνδρες”, ο Yamauchi ούτε λίγο ούτε πολύ, επιβάλλει στον τότε πρόεδρο της Nintendo Αμερικής και γαμπρό του, Minoru Arakawa, να λανσάρει δοκιμαστικά την κονσόλα στην πιο δύσκολη και ανταγωνιστική αγορά της Αμερικής: Τη Νέα Υόρκη. Η πορεία του στην ηγεσία της Nintendo διαθέτει άπειρες τέτοιες στιγμές, όχι μόνο θριάμβου αλλά και παταγωδούς αποτυχίας. Το Virtual Boy, η επιλογή των cartridge ως μέσο αποθήκευσης για το Nintendo 64 που οδήγησε και στην “προδοσία” –όπως την αποκαλούσε- της Square. Μια προδοσία που δεν συγχώρησε ποτέ.
Και αν αρχικά υπήρχε σαφέστατη λογική πίσω από αυτούς τους περιορισμούς μετά το μεγάλο κραχ που είχε προηγηθεί εν πολλοίς λόγω των αμέτρητων παιχνιδιών χαμηλης ποιότητας που είχαν κατακλύσει την αγορά, στην συνέχεια τα πράγματα “χαλάρωσαν” ελάχιστα. Κατασκεύαζε ελλείψεις για να ελέγχει τα καταστήματα, ενώ η συμφωνία ήταν μια και αδιαπραγμάτευτη: παραγγέλνεις, παραλαμβάνεις, πληρώνεις.
1-Up
Θα μπορούσα να συνεχίσω για πολλές ακόμα σελίδες με παρόμοια περιστατικά. Την επιπολαιότητα με την οποία χειρίστηκε την συμφωνία με τη Sony, που τελικά οδήγησε στην γέννηση του PlayStation. Τη φοβερή του παράσταση μπροστά στους ανθρώπους της Coleco το 1983, όταν τόλμησαν να παρουσιάσουν μια έκδοση του Donkey Kong για τον καινούργιο υπολογιστή της, ονόματι Adam, που έθετε σε κίνδυνο μια πιο πρόσφατη συμφωνία με την Atari.
Ηταν καλός, ήταν κακός, ήταν άγιος, οπορτουνιστής, απατεώνας, οραματιστής, ιδιοφυία, στυγνός κερδοσκόπος; Κανείς δεν θα μπορούσε να πει. Ισως λίγο απ΄όλα αυτά μαζί. Ίσως και τίποτα. Αδιαμφισβήτητα, όμως, μιλάμε για έναν άνθρωπο θαραλλέο στις επιχειρηματικές αποφάσεις του και με μια μεταφυσική κρίση των καταστάσεων, που είχαν ως αποτέλεσμα να μετατρέψουν μια μικρή εταιρεία απο την Ιαπωνία σε έναν κολοσσό της ψυχαγωγίας.
Στην πρώτη παρουσίαση του Nintendo 64 δήλωνε με υπερηφάνεια: “Αν νομίζετε πως αυτό είναι ένα ακόμη χειριστήριο, τότε δεν έχετε ιδέα από βιντεοπαίχνίδια”. Και μάλλον είχε δίκιο. Χωρίς αυτόν μπορεί η βιομηχανία στην Αμερική να έκανε χρόνια να ορθοποδήσει. Τα βιντεοπαιχνίδια να μην είχαν την πιο αναγνωρίσιμη μασκότ τους. Διάολε, αν το καλοσκεφτείς, ούτε το PlayStation μπορεί να μην υπήρχε. Μα πάνω απ’ όλα δεν θα υπήρχαν οι εκατομμύρια παιδικές αναμνήσεις, μεταξύ των οποίων και οι δικές μας, που τόσο νοσταλγικά μας συντροφεύουν στη ζωή μας. Και δεν είναι τόσο οι αναμνησεις για τα ίδια τα παιχνίδια, αλλά γύρω από αυτά.
Οι συζητήσεις, οι φίλοι, οι τσακωμοί, τα μαζώματα σε σπίτια, οι μυθικές δυσκολίες, τα ηρωικά κατορθώματα. Σε όλα αυτά, ο κύριος Yamauchi μπορεί να υπερηφανεύεται όσο λίγοι πως έβαλε ένα λιθαράκι. Οπότε, αξίζει να τιμήσουμε και να θυμόμαστε ακριβώς αυτό. Οχι τι ήταν στην πραγματικότητα, αφού είναι αδύνατον να κρίνουμε. Αλλά τι πρεσβεύει και αντιπροσωπεύει για όλους εμάς. Μακριά απο αγιοποιήσεις και εύπεπτα συμπεράσματα.
Η σημασία της ασημαντότητας
Και θυμήθηκα μια συζήτηση που είχα πρόσφατα με μια καλή μου φίλη, που μου έμαθε πως χωρίς αυτά τα “ασήμαντα” πράγματα, η καθημερινότητα μας θα ήταν μάλλον ανυπόφορη. Ο καθένας έχει το δικό του αντίδοτο απέναντι στην πιο επιθετική μορφή της πραγματικότητας που τον πληγώνει. Αλλος τα βιντεοπαιχνίδια, άλλος τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, το ψάρεμα, το τρέξιμο, την μαγειρική, την μόδα.
Πάνω σε αυτήν την απαραίτητη λεπτή ισορροπία λοιπόν, ο Yamauchi ναι, αξίζει. Γιατί έκανε την ζωή μας πιο όμορφη, την καθημερινότητα μας πιο υποφερτή και την πραγματικότητα πιο αντιμετωπίσιμη.
* Οι περισσότερες πληροφορίες του κειμένου προέρχονται από τα βιβλία: Game Over του David Sheff, The Ultimate History of Video Games του Steven L. Kent και Replay: The History Of Video Games του Tristan Donovan.
Γιώργος Πρίτσκας by gameover.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου