Το φετινό πρωτάθλημα της Formula 1, παρόλο που στην αρχή έδειξε ενθαρρυντικά στοιχεία σχετικά με το επίπεδο ανταγωνισμού που θα ήταν σε θέση να προσφέρει, τελικά από τη μέση της σεζόν και μετά το σκηνικό δυστυχώς ανατράπηκε. Η αδιαμφισβήτητη υπεροχή της Red Bull έκανε τους πάντες να αναρωτιούνται για το που έχουν κάνει λάθος και έτσι αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος, αυτή η στασιμότητα, μάλλον παρέσυρε και την ίδια την Codemasters. Η ομάδα από το Birmingham επαναπαύτηκε στην επιτυχία και την υψηλή ποιότητα των προηγούμενων τίτλων και, δυστυχώς, το F1 2013 χαρακτηρίζεται σαν την πλέον αδιάφορη δημιουργία της σειράς μέχρι σήμερα.
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ο τίτλος ακολουθεί την υψηλή ποιότητα της σειράς, αλλά ο τομέας στον οποίο χωλαίνει έιναι αυτός των νέων στοιχείων. Για αυτούς που έκαναν φύλλο και φτερό το F1 2012, οι ουσιαστικές αλλαγές-βελτιώσεις είναι πρακτικά ανύπαρκτες, με τις πινελιές από το παρελθόν να μην είναι ικανές να δικαιολογήσουν την αγορά μιας δημιουργίας που, φυσικά, κοστολογείται σε κανονική τιμή.
Μια βόλτα στα paddock
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Κατόπιν της καλοσχεδιασμένης εισαγωγικής σκηνής, ο παίκτης μεταφέρεται στο εσωτερικό μιας αεροδυναμικής σήραγγας, όπου θα συναντήσει ένα διαφορετικό κάθε φορά μονοθέσιο. Οι επιλογές αγώνα είναι πολύ όμορφα συγκεντρωμένες σε ενότητες και παρόλο που τα πάντα θυμίζουν την περυσινή πρόταση, η μοντέρνα και σχεδόν μινιμαλιστική εικόνα, είναι αναμφίβολα ιδιαιτέρως ελκυστική. Πέρα του classic mode –με το οποίο θα ασχοληθούμε στη συνέχεια- περισσότερες νέες επιλογές δεν υπάρχουν, στοιχείο αναμφίβολα αναμενόμενο μιας και έχουμε να κάνουμε με έναν racing τίτλο.
Για ακόμα μια φορά ο χρήστης μπορεί να φέρει τον έλεγχο του μονοθεσίου στα μέτρα του και έτσι η κλιμάκωση του επιπέδου δυσκολίας θα κυμαίνεται από απλά διασκεδαστική έως και βασανιστικά προκλητική. Φυσικά, τα πάντα είναι εναρμονισμένα με τις προσταγές της FIA και έτσι από τον τίτλο δεν απουσιάζουν οι νέοι οδηγοί ή οι νέες διαδρομές.
Και επίσης για ακόμα μια φορά ο όγκος δεδομένων είναι αξιοζήλευτος, με το F1 2013 να διακρίνεται για την απίστευτη ευελιξία του, που του επιτρέπει άλλοτε να έχει την εικόνα ενός απλού και διασκεδαστικού racer και άλλοτε αυτήν μιας hardcore και μάλιστα simulation πρότασης. Βέβαια το να μιλάει κάποιος για ποσοστό εξομοίωσης σε μια δημιουργία που καταπιάνεται με την Formula 1 είναι λιγάκι άτοπο, μιας και ελάχιστοι άνθρωποι στον κόσμο έχουν την τύχη να οδηγήσουν αυτά τα θαύματα της μηχανικής, οπότε το πόρισμα προκύπτει καθαρά από προσωπικές εκτιμήσεις και εικασίες.
Οδήγηση και υπομονή στο όριο
Για ακόμα μια χρονιά όλη η μαγεία αλλά και η ένταση ενός αγώνα Formula 1 έχει αποτυπωθεί μοναδικά από την Codemasters, με το μοντέλο χειρισμού να είναι αυτό που ξεχωρίζει. Σημαντική διαφορά σε σχέση με πέρυσι είναι τα βελτιωμένα physics, τα οποία επιτρέπουν την ακόμα πιο επιθετική οδήγηση και τις αμέτρητες διορθώσεις στο τιμόνι, λόγω κάποιου υποστροφικού φαινομένου για παράδειγμα.
Η κατανομή στην πέδηση δείχνει φέτος να έχει πραγματικό λόγο ύπαρξης, με απτά αποτελέσματα στον τρόπο που το μονοθέσιο επιβραδύνει, ενώ τα οχήματα δείχνουν να έχουν πλέον το σωστό βάρος. Η οδήγηση στο όριο έχει αποτυπωθεί μοναδικά, με τη σωματική κούραση να συμβαδίζει με τη σταδιακή φθορά στο όχημα και ειδικά στα ελαστικά, τα οποία όμως δεν δείχνουν να χάνουν και τόσο εύκολα τα υψηλά επίπεδα πρόσφυσής τους, τουλάχιστον όχι με το ρυθμό που συμβαίνει στην πραγματικότητα –ένας τομέας που φέτος ο επίσημος προμηθευτής ελαστικών έχει δεχθεί δριμύτατη κριτική.
Όσοι επιθυμούν να φτάσουν σε βάθος, μπορούν να πειραματιστούν με τις αμέτρητες ρυθμίσεις που αφορούν το στήσιμο του οχήματος, ενώ όσοι έχουν θέσει σαν στόχο την κατάκτηση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, επιβάλλεται να προμηθευτούν μια τιμονιέρα. Ο έλεγχος αποτελεί για ακόμα μια χρονιά μία σταθερή αξία, με το μοντέλο χειρισμού να εκθέτει παραπλήσιες δημιουργίες που έχουν διατεθεί κατά καιρούς τόσο σε κονσόλες, όσο και σε υπολογιστές.
Μια ματιά στο παρελθόν
Φέτος, για πρώτη χρονιά, η Codemasters επιθυμεί να ξυπνήσει ευχάριστες αναμνήσεις -ιδιαίτερα στους μεγαλύτερους ηλικιακά οπαδούς του αθλήματος- προσφέροντας οχήματα τόσο από την δεκαετία του 80, όσο και του 90. Οι πρώτες εντυπώσεις, συνοδευόμενες από ένα έντονο αίσθημα ενθουσιασμού, είναι μάλλον οι καλύτερες, με τις 12κύλινδρες ντίβες να μην διστάζουν να δείξουν τον δύστροπο χαρακτήρα τους. Η απουσία ηλεκτρονικών βοηθημάτων κάνει την οδήγησή τους μια πραγματική απόλαυση, ενώ και ο ήχος τους είναι μοναδικός.
Σαν να μην έφτανε αυτό, προσφέρονται διαδρομές που πλέον έχουν αφαιρεθεί από το ημερολόγιο της FIA, με την εικόνα να έχει μια ελαφρά αλλοίωση, προσπαθώντας να αναπαράγει το όχι και τόσο ευκρινές τηλεοπτικό σήμα της εποχής. Καλώς ή κακώς, το classic mode είναι η μοναδική αναλαμπή σε έναν τίτλο που δεν προσφέρει τίποτα διαφορετικό σε σχέση με τους προκατόχους του, ενώ και αυτό το mode θα αποτελέσει σημείο τριβής ανάμεσα στους φίλους της σειράς.
Η Codemasters δεν μπόρεσε μάλλον να εξασφαλίσει τα πλήρη δικαιώματα και έτσι υπάρχουν σημαντικότατες ελλείψεις στις ομάδες που παρατάσσονται στο grid. Ο αριθμός των μονοθεσίων έχει μειωθεί δυστυχώς στα 9 ανά αγώνα, ενώ οι πιο… διαβασμένοι θα εντοπίσουν ορισμένα λαθάκια, όπως για παράδειγμα οδηγούς να βρίσκονται σε μονοθέσια που στην πραγματικότητα δεν είδαν ποτέ από κοντά. Δυστυχώς, το classic mode στην παρούσα μορφή του είναι αρκετά φτωχό, αλλά τουλάχιστον καταφέρνει να φέρει στο προσκήνιο την εικόνα μιας άλλης εποχής, όπου οι οδηγοί μάχονταν να δαμάσουν αυτά τα οχήματα, κινούνταν στο απόλυτο όριο και δεν έκαναν έναν αγώνα τακτικής ώστε να διαφυλάξουν τα ελαστικά τους.
Παράλληλα, η Codemasters για κάποιον αδιευκρίνιστο λόγο, προσφέρει τον τίτλο σε δύο μορφές και έτσι όσοι προμηθευτούν την βασική έκδοση, θα πρέπει να καταβάλλουν ένα επιπλέον ποσό ώστε να έχουν τη δυνατότητα να βρεθούν στο τιμόνι των μονοθεσίων της δεκαετίας του 90. Μικρό ποσό μεν, κατακριτέο δε…
Τεχνικές και μη ατασθαλίες
Η Codemasters μπορεί να ισχυρίζεται πως το F1 2013 αποτελεί την πλέον ολοκληρωμένη πρόταση της σχετικά με τον μαγικό κόσμο της Formula 1, αλλά γνώμη μας είναι πως οι νέες προσθήκες δεν δικαιολογούν την τιμή απόκτησης του τίτλου. Το είχαμε επισημάνει και πέρυσι, θα το πούμε και φέτος: Κατά την ταπεινή μας άποψη η εταιρία θα πρέπει από εδώ και στο εξής να ακολουθήσει το μονοπάτι της ψηφιακής διάθεσης, όπου κάθε χρόνο, μέσω ενός γενναιόδωρου update, απλά θα ενημερώνει τον τίτλο της με τις αλλαγές που τυχόν θα υπάρχουν σε επίπεδο οδηγών-μονοθεσίων και, φυσικά, με μια αναθεωρημένη πολιτική χρέωσης.
Η σειρά, από το F1 2011 και έπειτα, κατάφερε να αγγίξει υψηλότατα επίπεδα ποιότητας, στα οποία πλέον δείχνει να μην μπορεί να ανταπεξέλθει ή για να είμαστε πιο σωστοί, να μην μπορεί να τα ξεπεράσει. Πλέον, η προσοχή εστιάζεται στη νέα γενιά hardware. Ήδη παραπλήσιες προτάσεις στο PC, με την παροχή ανοικτού κώδικα, προσφέρουν πολλαπλάσιο περιεχόμενο τόσο από το σήμερα όσο και από το χθες και μάλιστα σε ανταγωνιστικότατες τιμές.
Και μιας και έγινε αναφορά στην έλευση της νέας γενιάς hardware, η αλήθεια είναι πως το F1 2013 αδυνατεί πλέον να εντυπωσιάσει. Φέτος είναι η πρώτη φορά που σε αρκετές στροφές με πολλά οχήματα, η μηχανή γραφικών αδυνατούσε να διατηρήσει το frame rate σε υψηλά επίπεδα, ενώ και το aliasing είναι εντονότερο από ποτέ. Στα κοντινά πλάνα τα οχήματα δείχνουν να έχουν αποκτήσει άσχημα εναποθετημένα textures, ενώ και η κάμερα οδήγησης πάνω από το κράνος του οδηγού δείχνει να βρίσκεται πιο χαμηλά.
Στον αντίποδα, ο τίτλος είναι σε θέση να προσφέρει ένα κορυφαίο damage model καθώς και υψηλότατες ταχύτητες, συνοδευόμενες από κορυφαία εφέ καπνού αλλά και βροχής. Η εικόνα βελτιώνεται δραματικά στην PC έκδοση, αν και πλέον είναι προφανές πως ο τίτλος χρειάζεται μια καινούργια μηχανή γραφικών. Στον τομέα του ήχου η κατάσταση δεν έχει αλλάξει καθόλου.
Όλα τα μονοθέσια της σύγχρονης εποχής παράγουν σχεδόν τον ίδιο ήχο, ενώ για ακόμα μια φορά η απουσία σχολιασμού είναι απλά απαράδεκτη. Τα ελαστικά συνεχίζουν να εντυπωσιάζουν με τον τρόπο που "ταλαιπωρούν" τόσο τα μάτια όσο και τα αυτιά των παικτών, ενώ τα μονοθέσια του παρελθόντος είναι -με διαφορά- η καλύτερη ηχητική απόλαυση που έχει να προσφέρει ο τίτλος.
Ολοκληρώνοντας τις σκέψεις μας γύρω από το F1 2013, το πόρισμα που προκύπτει έιναι πως φέτος η Codemasters μάλλον πάτησε φρένο. Η αγγλική εταιρία φαίνεται να αρκέστηκε στην υψηλή ποιότητα της σειράς και με μικρές πινελιές-προσθήκες δεξιά και αριστερά, θεώρησε πως αυτό είναι αρκετό. Ο τίτλος στο σύνολό του προσφέρει την απόλυτη εμπειρία Formula 1 και προτείνεται ανεπιφύλακτα σε όλους, οι οποίοι όμως ας έχουν κατά νου πως μοιάζει με τον προκάτοχό του σαν δύο σταγόνες νερό.
Γιώργος Τσακίρογλου by gameover.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου